نگرانی های من

به دنبال حقیقت و رسوا کردن تحریف کنندگان تاریخ

نگرانی های من

به دنبال حقیقت و رسوا کردن تحریف کنندگان تاریخ

تحریف علت وجودی جشن مهرگان

برای شروع بحثمون ابتدا به موضوع جشن مهرگان میپردازیم

 

مهر در فارسی میترا یا درست تر تلفظ کنیم میثره بوده و مهر  یامیترا همان آفتاب است. مهرگان هم که به فارسی باستان میثرگانه تلفظ می شده یعنی منسوب به مهر.(مهر یا آفتاب یکی از خدایان اسطیری ایرانیان بوده و تجلی این اندیشه است که خدا و تصور خدا در قالب انسان به زمین می آیدو این الگویی است که بعدها مسیح را از روی آن میسازند.)

اما مهرگان : در حقیقت ودر اساس مهمترین روز و مبدا سال پائیزی بوده هست.نیاکان ما به جای یک سال شمسی دو نیمسال داشته اند که عبارت بوده از سال پائیزی و سال بهاری .این نکته به آنجا بر میگردد که اقوام آریایی از شمالی ترین نقاط کره زمین به سرزمین های مختلف و از آنجمله ایران کوچیده اند . سال آنها ابتدا به دو قسمت تابستانی ( دو ماهه ) و زمستانی ( ده ماهه ) تقسیم می شده و چنان که می دانیم این موضوع مربوط به نواحی نزدیک قطب است . هر چه این اقوام  از لحاظ جغرافیایی پائین تر آمده اند طول دوره تابستان آنها بیشتر و طول دوره زمستان شان کمتر شده و اصلاحاتی در تقویم خود بعمل آورده اند که دست آخر به تقسیم سال به دو دوره تقریبا شش ماهه انجامیده که بخش بهاریش با نوروز آغاز می شده و بخش پائیزیش با مهرگان.و این هر دو روز را جشن می گرفته اند.

جشن مهرگان مصادف می شده است با ماه میترا یا ماه مهر.به ماه میترا یا مهر بغ نیز می گفته اند به معنی مطلق خدایان .ماه مهر معادل بوده است با ماه بابلی شمس یا همان آفتاب.

در هر حال چنان که می بینیم از این نظر هیچ ربطی به اسطوره ضحاک و فریدون و قیام کاوه و اینگونه مسائل پیدا نمی کند . جشنی بوده است مربوط به نیمسال دوم که با همان اهمیت نوروز برپا می داشته اند و از 16 ماه مهر (یا مهرگان روز ) تا 21 مهر (یا رام روز ) به مدت شش روز ادامه می یافته .البته ممکن است سرنگون شدن ضحاک با چنین روزی تصادف کرده باشد ولی چنین تصادفی نمی تواند باعث شود که علت وجودی چنین جشنی تغییر کند .مثلا اگر ناصرالدین شاه را در روز جمعه ئی کشته باشند مدعی شویم که جمعه ها را بدین مناسبت  تعطیل میکنیم که روز کشته شدن اوست.  

 

نظرات 1 + ارسال نظر
صدر سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:58 ب.ظ http://khodkar.blogsky.com

سلام!
مفید بود!
موفق باشی
صدر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد